Chiar dacă a fost modernizat cu aproape 40 de milioane de euro, Drumul Național 14, Sibiu – Mediaș – Sighișoara, este parcurs acum într-un timp mai lung decât înainte de modernizare, scrie www.turnulsfatului.ro. Și nu din cauza calității lucrărilor, ci din cauza restricțiilor de viteză: 30 de km/h în curbe, 50 de km/h în pante și 70 de km/h pe liniile drepte. Toate aceste restricții nu existau înainte de modernizarea drumului. În bunul stil românesc, nicio autoritate nu își asumă responsabilitatea instituirii noilor reguli. Contractul pentru modernizarea DN14, Sibiu – Mediaș – Sighișoara, a fost semnat acum mai bine de trei ani, între Compania națională de drumuri și autostrăzi naționale din România (CNADNR) și austriecii de la Strabag AG, pentru suma de 163 de milioane de lei, fără TVA (aprox. 38,7 mil. de euro fără TVA). Termenul inițial al lucrărilor (februarie 2013) a fost în repetate rânduri decalat. Ultimele informații neconfirmate indică faptul că însuși premierul Victor Ponta va veni să inaugureze modernizarea acestui drum, peste câteva săptămâni. Cu siguranță, cel puțin șoferii nu îi vor aplauda tăierea panglicii.
Mai bine cu căruța...
Cu asfaltul de uzură așternut, cu marcajele și parapetele amplasate, drumarii de la Strabag au început de câteva săptămâni să monteze și noile semne de circulație. Spre exasperarea șoferilor și a localnicilor, noile indicatoare reduc mult viteza legală de deplasare. Spre exemplu, acum, după modernizare, între Slimnic și Ruși – două localități aflate la opt km distanță – viteza maximă de deplasare a fost redusă la 50 de km la oră. Mai mult, într-o curbă dintre cele două sate, a apărut un indicator care reduce viteza legală de deplasare la 30 de km pe oră, tot inexistentă până la lucrările de modernizare. Și parcă pentru a fi siguri că nervii șoferilor vor fi întinși la maxim, pe toată distanța dintre Slimnic și Ruși a fost trasată linie continuă, fără nicio zonă în care depășirea să fie permisă. Restricția a fost instituită deși există câteva porțiuni de drum cu vizibilitate, unde înainte de modernizare depășirea era permisă. Pe una din aceste porțiuni (la coborârea în linie dreaptă a dealului înspre satul Ruși), pe lângă linia continuă a fost amplasat și un semn de circulație care limitează viteza legală la 50 de km/h. Înainte de ”modernizare”, pe această porțiune a DN14 depășirea era permisă pentru ambele sensuri, iar limita de viteză era cea specifică drumurilor naționale, adică 90 de km/h.
În Mediaș viteza legală e mai mare...
La ieșirea din Mediaș spre Sibiu (zonă cu două benzi pe sens), autoritățile municipale au instituit o limita legală maximă de 70 de km pe oră. Însă şoferii vor fi nevoiţi să frâneze dacă ies din oraş pe proaspăt modernizatul DN14, pentru că în exteriorul orașului, până la intrarea în satul Târnava, limita legală a fost redusă la 50 de km/h (înainte, aici limita era de 90 de km/h). Și pentru ca totul să fie hilar, drumarii au uitat să ridice un indicator de pe vremea lucrărilor: vremuri în care, limita maximă era pe această porțiune de 60 de km pe oră. În fine, din ciclul ”aveți linie dreaptă, dar degeaba”, pe mai multe porțiuni de drum drept de peste un km, unde depășirea este permisă, viteza legală a fost limitată la 70 de km/h.
Cine și de ce a hotărât?
Acum două săptămâni, Turnul Sfatului a trimis solicitări atât CNADNR-ului, cât și Poliției sibiene, referitoare la motivele și responsabilii instituirii noilor reguli pe drumul proaspăt modernizat. CNADNR-ul nu a avut vreme să răspundă. O reprezentantă a biroului de presă a invocat faptul că documentele referitoare la instituirea regulilor de circulație sunt extrem de stufoase și că, de obicei, acestea se eliberează contra-cost. Și că, pentru a evita aceste costuri, ”cineva” din CNADNR lucrează acum la realizarea unui rezumat. Care încă nu a fost terminat.
De cealaltă parte, reprezentanții Poliției județului Sibiu au transmis un răspuns, însă unul completat cam tot în felul în care a fost modernizat drumul. Singurul lucru care merită remarcat în răspunsul semnat de conducerea IPJ Sibiu este faptul că instituirea noilor restricții este făcută cu avizul polițiștilor sibieni. ”Orice măsură de restricţie a circulaţiei pe drumurile publice se dispune de către administratorul drumului numai cu avizul poliţiei rutiere”, se arată, printre altele, în răspunsul transmis ziarului Turnul Sfatului. O speranță că aceste restricții ar mai putea fi înlăturate mai există. ”Vă informăm că acest tronson de drum național se află și în prezent în reabilitare, lucrările încă nu au fost finalizate, iar la finalizarea lor se va face o recepție între antreprenor SC Strabag AG și administratorul drumului – Secția Drumuri Naționale Sibiu -, la care va fi prezent și un reprezentant al Poliției rutiere”.
Primarii sunt revoltați. Și alte semne de exclamare
Oamenii din localitățile aflate de-a lungul DN14 sunt revoltați, susțin primarii din această zonă. ”Este dezastru. M-au sunat și oprit mulți oameni din zonă care mi-au cerut să fac ceva. Voi trimite CNADNR-ului o adresă prin care să cer eliminarea acestor restricții absurde. De când au fost introduse, poliția stă la pândă în vârful dealului unde e limita redusă la 30 pe oră. Stau și pentru viteză și pentru depășirea pe linia continuă”, spune Ioan Șurean, primarul comunei Slimnic. Comună în interiorul căreia aberațiile noilor reguli sunt la ele acasă. ”Înainte aveam două treceri de pietoni, una în dreptul școlii și alta în dreptul bisericii, care acum au fost desființate. În locul acestora a fost amplasată o singură trecere, în alt loc și de nefolosit: se termină într-o bordură înaltă de peste jumătate de metru. Câți pot să urce pe această bordură? Deși am cerut mutarea acestei treceri, nimeni nu m-a ascultat. În acest condiții, eu nu semnez niciun proces verbal de recepție”, adaugă Șurean. Cu un astfel de proces verbal de recepție au mers cei de la Strabag și la primarul din Șeica Mare, Nicolae Șușa. ”Eu nu l-am semnat și nici nu îl semnez până nu se reglementează lucrurile. Toată lumea se plânge de limitele astea de 30 de km/h. Chiar suspectăm că au fost introduse doar pentru a fi încasate amenzi. Până nu se clarifică, eu nu semnez nimic”, spune Șușa. Nici în interiorul comunei administrată de el, lucrurile nu sunt ca la carte: trecerea de pietoni a fost mutată imediat după o pantă, fără vizibilitate pentru un sens de mers, iar stația de autobuz a fost amplasată într-un loc în care nici șoferii nu pot depăși și nici călătorii nu au loc să coboare.
Poveștile de demult
”Prin modernizarea DN 14 se urmăreşte mărirea vitezei de deplasare a şoferilor, reducerea timpului petrecut în trafic, dar şi crearea unor condiţii de confort şi siguranţă pe drumurile publice”, arăta conducerea CNADNR într-un răspuns trimis ziarului Turnul Sfatului în ianuarie 2011.
SURSĂ TEXT și FOTO - www.turnulsfatului.ro