Ar trebui să existe un moment zero pentru orice societate în care nu există o cultură socială corporativă. Cred cu convingere că această cultură se creează, se dezvoltă, se transmite. Antreprenoriatul social, responsabilitatea socială corporativă(CSR) trebuie sa fie parte din cultura unei țări, a unei organizații. Modul în care este înțeleasă relația dintre responsabilitatea socială și performanța financiară a companiei, în cazul organizațiilor lucrative, poate conduce spre o reușită ori spre un eșec.
Eu întelg CSR-ul ca fiind o reacție firească a antreprenorilor, de a întoarce către societate mulțumirea, aprecierea. Sunt foarte multe firme în Sibiu care sunt legate de comunitate deoarece în majoritatea cazurilor bunurile sau serviciile pe care le prestează se adresează localnicilor. Există o legătură de interdependență între consum, atașament față de firmă, profit și acțiunile de responsabilitate socială? Răspunsul este afirmativ!
Consumatorul are un rol esențial în implementarea unui program CSR, înrădăcinarea unei culturi organizaționale fiind imposibil de atins fără sprijinul consumatorului. Oamenii de afaceri responsabili au inițiat si vor mai iniția programe de responsabilitate socială, însă aprecierea acestor fapte trebuie să vină din partea consumatorului, a celor ce sunt formatori de opinie, vorbind despre aceste practici, din partea institutiilor statului, din partea tuturor celor interesati(stakeholderi). Responsabilitatea trebuie atât împărțită, cât și asumată împreună.
O cultură organizațională de business în sensul responsabilității sociale corporatiste se formează nu prin măsuri coercitive, ci mai degrabă prin măsuri de stimulare. Cei ce își clădesc o afacere o fac pentru că urmaresc în mod evident și firesc obținerea unui profit, insa relatia de dependenta intre nivelul de profitabilitate si conceptul de responsabilitate sociala corporatista, ca instrument de marketing social, poate fi demonstrat științific. În perioada următoare voi oferi câteva idei de programe CSR pe care oamenii de afaceri, din zona IMM-urilor le pot pune în practica. În cadrul Galei CSR pe care Centrul InfoBiz o va organiza în toamna acestui an vor fi prezentate campaniile de responsabilitate socială derulate atât de corporații, cât și de firmele mici și medii. Scopul acestui eveniment este de a atrage atenția asupra avantajelor pe care le generează acțiunile de responsabilitate socială corporativă.
Ciprian FARAON