Taxa de primă înmatriculare auto va fi înlocuită cu un „timbru de mediu” pentru care proprietarii de vehicule vechi şi poluante vor plăti mai mult, iar deţinătorii de vehicule noi vor plăti mai puţin sau chiar deloc în cazul maşinilor hibride electrice, a anunţat premierul Victor Ponta. El a precizat, în şedinţa de ieri că plata pentru acest timbru de mediu va fi calculată în funcţie de emisia de noxe şi capacitatea cilindrică a vehiculului. Taxa de primă vânzare auto, suspendată de fostul Guvern doar până la începutul acestui an, este din nou obligatorie începând cu 1 ianuarie, Executivul urmând însă să analizeze această situaţie. Premierul Victor Ponta a asigurat, în luna decembrie, că Guvernul va reglementa situaţia taxei auto în prima şedinţă din 2013, precizând atunci că taxa de primă înmatriculare va fi înlocuită cu o taxă de mediu raportată mult mai strict la gradul de poluare al unui vehicul. Taxa de primă vânzare auto, introdusă de Guvernul Boc la sfârşitul anului 2011, trebuia percepută cu ocazia primei transcrieri a dreptului de proprietate în România asupra unui autovehicul rulat şi pentru care nu a fost achitată taxa de poluare. În ianuarie 2012, pe fondul protestelor organizate atunci în Bucureşti şi alte oraşe ale ţării în care una dintre revendicările formulate viza eliminarea taxei auto, coaliţia guvernamentală PDL-UDMR a decis să suspende pentru un an, până la 1 ianuarie 2013, taxa de primă vânzare, cu explicaţia că proprietarii de maşini vechi trebuie să beneficieze de timp suplimentar pentru a vinde autovehiculele.
În luna octombrie, premierul Victor Ponta a anunţat că sistemul de taxare a
proprietarilor de autovehicule va fi modificat începând cu 2013, prin
înlocuirea actualei taxe de primă înmatriculare cu o taxă de mediu, calculată
în funcţie de nivelul de poluare, dar care să nu fie mai mare decât preţul
autoturismului. El a precizat atunci că un grup de lucru format la nivelul
Ministerelor Finanţelor şi Mediului analizează în prezent variantele pentru
noul sistem de taxare, care să încurajeze achiziţionarea maşinilor noi şi
nepoluante, şi că va fi solicitat acordul Comisiei Europene astfel încât noua
taxă să fie introdusă de la 1 ianuarie 2013. Săptămâna trecută, la audierile
din Parlament pentru validarea în postul de ministru al Mediului, Rovana Plumb
a spus că taxa auto este o problemă sensibilă asupra căreia se vor aduce
precizări noi după finalizarea bugetului, ea susţinând ca aceasta să fie o taxă
de mediu, stabilită în funcţie de nivelul de poluare.