Ciprian Faraon: A fi sau a nu fi implicat social?

Antreprenoriatul social tratează probleme sociale și conduce la identificarea unor soluții pentru rezolvarea problemelor ambientale. Cred cu convingere că resursa cea mai de preț în afaceri este cea umană. Compasiunea, un laitmotiv al antreprenoriatului social, nu trebuie să se regăsească doar față de cei greu încercați de soartă ori izolați de către societate, față de care  numeroasae organizații non guvernamentale luptă! Atașamentul trebuie acceptat și față de cei care își sacrifică timpul, banii, energia, încercând să construiască o afacere, să transforme un vis, un crez, în realitate. Lungul drum spre reușită este cu adevărat o provocare! Sunt motivați să reușească, sunt datori să încerce. Datoria la care fac referire izvorăște din educația primită, dintr-un spirit antreprenorial nativ ori indus, din inteligența ori viziunea care ne copleșește. Atașamentul față de social, față de mediul înconjurător este un efect al confortului psihologic pe care părinții îl transmit copiilor. Indiferența sau lipsa de atașament ne fac inumani, iresponsabili social, creează spațiu pentru distanța socială. 
Ar trebui să existe un moment zero pentru orice societate în care nu există o cultură socială corporativă. Cred cu convingere că această cultură se creează, se dezvoltă, se transmite. Antreprenoriatul social, responsabilitatea socială corporativă(CSR) trebuie sa fie parte din cultura unei țări, a unei organizații. Modul în care este înțeleasă relația dintre responsabilitatea socială și performanța financiară a companiei, în cazul organizațiilor lucrative,  poate conduce spre o reușită ori spre un eșec.
Eu întelg CSR-ul ca fiind o reacție firească a antreprenorilor, de a întoarce către societate mulțumirea, aprecierea. Sunt foarte multe firme în Sibiu care sunt legate de comunitate deoarece  în majoritatea cazurilor bunurile sau serviciile pe care le prestează se adresează localnicilor.  Există o legătură de interdependență între consum, atașament față de firmă, profit și acțiunile de responsabilitate socială? Răspunsul este afirmativ!
Consumatorul are un rol esențial în implementarea unui program CSR, înrădăcinarea unei culturi organizaționale fiind imposibil de atins fără sprijinul consumatorului. Oamenii de afaceri responsabili au inițiat si vor mai iniția programe de responsabilitate socială, însă aprecierea acestor fapte trebuie să vină din partea consumatorului, a celor ce sunt formatori de opinie, vorbind despre aceste practici, din partea institutiilor statului, din partea tuturor celor interesati(stakeholderi). Responsabilitatea trebuie atât împărțită, cât și asumată împreună. 
O cultură organizațională de business în sensul responsabilității sociale corporatiste se formează nu prin măsuri coercitive, ci mai degrabă prin măsuri de stimulare. Cei ce își clădesc o afacere o fac pentru că urmaresc în mod evident și firesc obținerea unui profit, insa relatia de dependenta intre nivelul de profitabilitate si conceptul de responsabilitate sociala corporatista, ca instrument de marketing social, poate fi demonstrat științific.  În perioada următoare voi oferi câteva idei de programe CSR pe care oamenii de afaceri, din zona IMM-urilor le pot pune în practica. În cadrul Galei CSR pe care Centrul InfoBiz o va organiza în toamna acestui an vor fi prezentate campaniile de responsabilitate socială derulate atât de corporații, cât și de firmele mici și medii. Scopul acestui eveniment este de a atrage atenția asupra avantajelor pe care le generează acțiunile de responsabilitate socială corporativă.
Ciprian FARAON 
Un produs Blogger.